Rozpoczynanie nowej pracy: wskazówki
2009-12-22 07:11
Przeczytaj także: Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
Większość z nas, często nie z własnej winy, znalazła się w sytuacji pracy, do której ewidentnie nie pasuje lub wśród współpracowników, z którymi się nie dogaduje. Prawdą jest, że nie zawsze możemy całkowicie uniknąć takich sytuacji, ale istnieje całe mnóstwo zasad, które pozwolą Ci przynajmniej wystartować z dobrej pozycji. Mogą się one wydawać oczywiste, ale zapytaj któregokolwiek konsultanta lub kierownika ds. personalnych o przykłady straszliwych historii z pierwszego dnia pracy, a opowieści starczy na długi wieczór.Mark Marjoribanks, student z praktyką lidera finansowego oraz „życzliwie nastawiony Australijczyk”, wierzy, że pierwsze wrażenie jest decydujące. „Przekonałem się, że niezależnie od tego, czy zaczynasz nową pracę w Sydney, Londynie czy Aberdeen, kluczową sprawą jest pokazanie entuzjazmu, chęci do nauki i ponad wszystkim, zorganizowania.” - komentuje. „Ludzie całkiem często wpadają w pułapkę myślenia, że fakt, iż dopiero, co zaczęli pracę, pozwala traktować wszystko na luzie. W rzeczywistości jest odwrotnie. Jako „świeżak” zawsze musisz wyjść z siebie, aby zaimponować tym, którzy są tu od dawna.
Nie oznacza to sytuacji w stylu „czapki z głów” i doświadczenia Marka były dalekie od tego typu sytuacji. „Wierzę w szybkie odznaczanie się osobowości w wykonywanej pracy.” – mówi. „Jeżeli delektujesz się pracą od pierwszego dnia i pokażesz, że nie siedzisz czekając, aż ktoś Cię poprowadzi za rączkę, ludzie bardziej się do Ciebie zbliżą i poznają Cię dużo lepiej, na bardziej osobistej płaszczyźnie.”
Co wolno i czego nie wolno osobom zaczynającym pracę
Rozpracowanie standardów, zgodnie, z którymi działa firma, może stanowić przez pierwsze kilka dni wyzwanie, gdyż kultura firm i stowarzyszeń jest bardzo zróżnicowana. Oto niektóre proste, ale ważne wskazówki:
Można:
- Przyjechać wcześniej
- Pokazać entuzjazm
- Zademonstrować wiedzę o nowym pracodawcy
- Wyglądać elegancko i poważnie
- Być zorganizowanym (odnotowywać różne rzeczy)
- Być zbyt cichym i wycofanym (lub zbyt rozmownym!)
- Siedzieć i nic nie robić po skończeniu zadania – przejmij inicjatywę
- Przeprowadzać rozmów prywatnych bez pytania lub oceny, czy jest to tolerowane
- Włączać się do polityki biura (jest zbyt wcześnie, aby oceniać, kto jest potencjalnym sojusznikiem czy wrogiem)
- Rezerwować urlopu po pierwszym dniu
oprac. : HAYS