eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika4 sposoby na udany start zawodowy

4 sposoby na udany start zawodowy

2017-04-05 11:51

4 sposoby na udany start zawodowy

Jak zapewnić sobie udany start zawodowy? © contrastwerkstatt - Fotolia.com

Po wielu latach na rynku pracy każdy profesjonalista patrzy na swój start zawodowy z pewnym rozrzewnieniem, a często również rumieni się na samo wspomnienie swojej niedojrzałości. Nie ma w tym jednak nic dziwnego - pierwsze decyzje zawodowe z perspektywy czasu mogą wydawać się porażką. Warto też pamiętać, że początki, zarówno dobre, jak i złe, przyczyniają się do dalszego rozwoju. Pewnych błędów można jednak uniknąć. Ekspert Hays radzi, jak zapewnić swojej karierze udany start.

Przeczytaj także: Motywacja do pracy? Etat i stabilność zatrudnienia

Żaden chyba start zawodowy nie przebiega zupełnie bezboleśnie. Pierwszym krokom stawianym na rynku pracy niemal zawsze towarzyszą potknięcia, wpadki i niezbyt dobre decyzje. Warto jednak pamiętać, że są one również ważnym komponentem rozwoju zawodowego i nie należy ich traktować jako osobistej porażki. Cenne są bowiem nawet najbardziej negatywne doświadczenia, ponieważ to właśnie one są podwaliną dalszej nauki, doskonalenia siebie i kształtowania miękkich kompetencji.

Osoby wkraczające dziś na rynek pracy wydają się jednak nieco bardziej dojrzałe niż ich starsi koledzy. Wiele z nich już na początku swojej drogi zawodowej ma skrystalizowane i zakrojone na szeroką skalę plany. Jest to bez wątpienia bardzo dobrze rokujący trend.
Młodzi ludzie coraz częściej nie odkładają rozważań na temat kariery na później i już w trakcie studiów starają się zdobywać pierwsze doświadczenia zawodowe. W efekcie pojawiający się na rynku pracy absolwenci mają już jasno określone pomysły na swój start zawodowy – mówi Grzegorz Opala, menedżer dywizji Hays Response w Hays Poland.

Nie ma jednak róży bez kolców - ambitne plany niejednokrotnie bowiem oznaczają zwiększoną presję. Z jednej strony młodzi dobrze wiedzą, do czego chcą dążyć, z drugiej jednak brakuje im pomysłu, jak zrealizować swoje cele. Nie mają bogatego doświadczenia, więc nie wiedzą jakimi zasadami kierować się w karierze. O czym powinni więc pamiętać stawiając pierwsze zawodowe kroki?

fot. contrastwerkstatt - Fotolia.com

Jak zapewnić sobie udany start zawodowy?

Pozytywne wyróżnienie się na tle innych bywa trudne na początku kariery. Jednak nie warto robić dobrego wrażenia za wszelką cenę i udawać kogoś innego.


BĄDŹ SOBĄ


Pozytywne wyróżnienie się na tle innych bywa trudne na początku kariery. Jednak nie warto robić dobrego wrażenia za wszelką cenę i udawać kogoś zgoła innego. Warto być sobą, aby zrozumieć swoje wady, rozpocząć nad nimi pracę i w dalszej perspektywie zwiększyć swoją pewność siebie.
– Pamiętaj, że pracodawca zdecydował się dać Ci szansę, ponieważ zauważył w Tobie coś wartościowego. Dlatego nie musisz się zmieniać, aby zrobić dobre wrażenie. Natomiast zawsze warto pracować nad swoimi wadami, które potencjalnie mogą utrudniać start zawodowy i hamować dalszy rozwój. – radzi ekspert Hays.

KTO PYTA, NIE BŁĄDZI


Zadawanie pytań w trakcie spotkania bywa peszące, zwłaszcza jeśli chodzi o start zawodowy, gdy młody człowiek nie posiada jeszcze pewności siebie w sytuacjach zawodowych. Należy jednak pamiętać, że pytania nie są przejawem słabości lub niekompetencji. Bez względu na poziom zajmowanego stanowiska, sukces zawsze jest uzależniony od posiadania kompletnych informacji i zrozumienia kluczowych założeń. Najbardziej efektywni i skrupulatni pracownicy nie boją się zadawać pytań, nawet jeśli dotyczą one podstawowych zagadnień. Stąd też lepiej jest dopytać o szczegóły, jeśli nie jest się ich pewnym, niż źle wykonać zadanie.

NA DZIELENIU SIĘ WIEDZĄ MOŻNA TYLKO ZYSKAĆ


Czasem informacje są traktowane jak środek do zdobycia przewagi nad innymi. Niestety zatrzymywanie ciekawych pomysłów dla siebie może negatywnie rzutować zarówno na start zawodowy, jak i późniejszy rozwój. W toku pracy pojawia się wiele możliwości wyrażania swoich opinii oraz przekazywania zdobytej wiedzy i zdaniem Grzegorza Opali, warto z nich korzystać.
– Dzielenie się pomysłami i osobistymi spostrzeżeniami w trakcie spotkań, pracy zespołowej lub szkoleń może doprowadzić do sukcesu całego zespołu lub firmy. Jednak warto pamiętać, że pomysłodawca również zyska na swojej proaktywnej postawie, nawet jeśli zaproponowane przez niego rozwiązanie nie zostanie ostatecznie wprowadzone w życie. – twierdzi ekspert Hays.

PRACUJ MĄDRZEJ, NIE DŁUŻEJ


Oczywiście w karierze prędzej czy później zdarzają się wyjątkowe sytuacje, kiedy do pracy trzeba przyjść wcześniej lub zostać w biurze po godzinach. Warto jednak już na początku zadbać o równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Start zawodowy oparty na spędzaniu dodatkowych godzin w pracy, aby zrobić dobre wrażenie na przełożonym lub współpracownikach, nie jest dobrą praktyką. Ten cel łatwiej jest osiągnąć wysoką efektywnością pracy i umiejętnością planowania zadań w czasie. Wypoczęty pracownik nierzadko osiąga lepsze wyniki, proponuje ciekawsze rozwiązania i odznacza się kreatywnym myśleniem. Dlatego o wiele rozsądniej jest unikać nadgodzin i w stu procentach wykorzystywać godziny pracy.

Wszystkie zasady sprowadzają się do jednego – pozostawania sobą. Nie warto udawać kogoś innego w celu zdobycia uznania przełożonego. Młodzi profesjonaliści powinni skoncentrować się na obszarach, w których brakuje im kompetencji lub umiejętności, i stale dążyć do perfekcji.
– Nie bój się pokazać własnych słabości i odważnie komunikuj własne pomysły. – radzi Grzegorz Opala i dodaje – Przełożeni docenią Twoje starania, a Ty będziesz kontynuować swój zawodowy rozwój.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: