eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownikaSpecjalista ds. Compliance – zawód tylko dla prawników?

Specjalista ds. Compliance – zawód tylko dla prawników?

2014-11-05 13:51

Specjalista ds. Compliance – zawód tylko dla prawników?

Dla kogo zawód specjalisty ds. Compliance? © pichetw - Fotolia.com

Dynamicznie rozwijający się rynek Compliance i zapobiegania praniu pieniędzy (AML) oferuje coraz więcej nowych miejsc pracy. Jakie zadania stoją przed specjalistami tego zawodu?

Przeczytaj także: Compliance Officer nie tylko w dużej firmie. Konieczność czy szansa?

Od kilku lat działy Compliance w wielu firmach rosną. Trend ten zaobserwować można zarówno zagranicą jak i na polskim rynku. Warto dodać, że działy Compliance to już nie tylko domena branży finansowej ale i, szerzej, rynku regulowanego oraz także spółek notowanych na GPW. W związku z dynamicznym rozwojem Compliance, rośnie także zapotrzebowanie na specjalistów tego zawodu. Jakie warunki trzeba więc spełnić, aby pracować w branży jako ekspert tej dziedziny?

Duże znaczenie ma posiadane wykształcenie, jednakże do profesji poszukiwani są ludzie z umiejętnością szybkiego uczenia się, kompetencjami analitycznymi oraz nienaganną etyką. Zawód specjalisty ds. Compliance wykonują najczęściej prawnicy i finansiści, a także osoby z wiedzą z zakresu IT oraz lingwiści. Warto jednak dodać, że praca związana z Compliance oferowana jest w różnych branżach, dzięki temu także absolwenci innych kierunków mogą funkcjonować w tej profesji. Dodatkowo, kwalifikacje zawodowe można wzmacniać poprzez certyfikowane szkolenia przygotowane m.in. przez Stowarzyszenie Compliance Polska, jak i szkolenia międzynarodowe np. ICA lub ACAMS. Oprócz ukończonych studiów i wiedzy teoretycznej, ważne są także umiejętności miękkie, takie jak kompetencje komunikacyjne, umiejętność zdobywania zaufania ale i asertywność czy budowanie relacji.

fot. pichetw - Fotolia.com

Dla kogo zawód specjalisty ds. Compliance?

Duże znaczenie ma posiadane wykształcenie, jednak do profesji poszukiwani są ludzie z umiejętnością szybkiego uczenia się, kompetencjami analitycznymi oraz nienaganną etyką.


Kariera w Compliance i AML jest coraz ciekawsza zarówno w Polsce, gdzie pracowników w tych dziedzinach potrzebują instytucje finansowe i centra outsourcingowe, jak i zagranicą, o czym przekonują liczne przykłady osób rozpoczynających pracę w kraju, by po kilku latach kontynuować ją w średnim lub wyższym szczeblu menadżerskim za granicą np. w Anglii lub Niemczech.

„Globalny fokus na wypełnianie zobowiązań wynikających z przepisów prawa i wymogów organów nadzoru wytworzył rosnącą potrzebę na specjalistów w dziedzinie Compliance i zapobiegania praniu pieniędzy (AML). W konsekwencji dynamicznie rosnącego rynku jest zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników w tych dziedzinach. Firmy i pracownicy Compliance coraz częściej korzystają z najwyższych standardów kształcenia, takich jak np. certyfikaty ICA AML Diploma. Te międzynarodowe standardy pozwalają na dynamiczny rozwój kariery zarówno w Polsce jak i w Londynie, Dubaju czy Hong Kongu.” mówi Bill Howarth, prezes International Compliance Association (międzynarodowej organizacji skupiające pracowników działów Compliance).

W strukturach firm, komórki Compliance osadzone są bezpośrednio pod zarządem, co ma zapewnić niezależność i odpowiedni dostęp do menedżerów wyższego szczebla w organizacji. Specjaliści tego zawodu pracują jednak z wieloma departamentami oraz z pracownikami różnych szczebli organizacji, dzięki czemu mają możliwość kontroli niemal wszystkich procesów w firmach. To ułatwia zarządzanie procedurami zgodnie z obowiązującym prawem i regułami w określonej branży. Dokładny zestaw obowiązków pracowników ds. Compliance jest różny, w zależności od organizacji, jednak do najważniejszych zadań specjalistów należy:
  • zapewnienie działania organizacji zgodnego z przepisami prawa, wytycznymi, dobrymi praktykami, politykami firmy w imieniu zarządu
  • identyfikacja, ocena, monitorowanie i raportowanie dotyczące ryzyk Compliance
  • zapobieganiu praniu brudnych pieniędzy
  • zarządzanie i zapobiegania konfliktowi interesów w firmie
  • doradzane regulacyjne poszczególnym departamentom firmy oraz współpraca z biznesem w tym zakresie.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: